4 filary zdrowego życia – Rangan Chatterjee

with Brak komentarzy
4 filary zdrowego życia - Rangan Chatterjee

„4 filary zdrowego życia” Dr Rangan Chatterjee to książka o zmianach codziennych nawyków by cieszyć się zdrowie i dłużej żyć. Książka polecana jest przez Agnieszkę Maciąg jako: „Przewodnik po zdrowym, szczęśliwym i zbalansowanym życiu”.

4 filary zdrowego życia

Dr Rangan Chatterjee uważa, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem i wydłużyć sobie życie trzeba zadbać o 4 filary swojego życia: relaks, dieta, ruch i sen. Nasze życie to ciągły pośpiech, walka z czasem i natłokiem obowiązków, i nie mamy czasu dla siebie a co dopiero o zadbanie o własne zdrowie. Producenci też nie pomagają. Produkują dużą ilość przetworzonego jedzenia, które dla konsumenta są dużym ułatwieniem i przyspieszają przygotowanie posiłków. Niestety zawierają też bardzo dużo szkodliwych albo niepotrzebnych dla nas składników.

Uzależnienie od elektroniki

Każdy z nas ma przynajmniej jeden komputer i telefon komórkowy. Do tego dochodzi jeszcze telewizor, zegarki nafaszerowane różnymi funkcjonalnościami i innego rodzaju gadżety. Światło niebieskie produkowany przez sprzęt może powodować, że mamy problem ze snem. Kłopoty z zasypianiem, krótki czas snu, bezsenności itd. Ponadto korzystanie z elektroniki powoduje, że ciągle siedzimy, a jak wiadomo to nie jest naturalna pozycja człowieka. Kto choć raz dziennie spożywa posiłek oglądając YouTube, instastory albo program w telewizji? Mechanicznie spożywane posiłki, po których nie jesteśmy w stanie powiedzieć co właściwie jedliśmy i czy nam smakowało. I ostatni relaks? Umiemy jeszcze spędzać czas bez oglądania telewizji, serwowania po internecie, grania na PlayStation ?
Na tym przykładzie można łatwo zobaczyć, że przedstawione w książce filary czyli sen, ruch, dieta, relaks nie są zachowane.

Moja opinia o książce

Książka Dr Rangana Chatterjee’go to proste wskazówki, jak zmienić swoje nawyki i bardziej zadbać o zdrowie. Oprócz swojej wiedzy i doświadczenia zebranego w pracy lekarskiej, autor przedstawia wiele badań, które pomogły zrozumieć, jak można pomóc naszemu ciału, aby lepiej i dłużej nam służyło. Ponadto znajdziemy w książce przykłady pacjentów, które drobne rady, wskazówki doktora Rangana pomogły.

Książkę czyta się bardzo przyjemnie. Napisana jest normalnym językiem, bez medycznych haseł i nie zrozumiałych zwrotów. Pokazuje, jak w drobnych zmianach zachowania, przy niewielkim wysiłku, zmienić swoje nawyki a dzięki nim poprawić nasze zdrowie i samopoczucie.